Monday, July 27, 2009

Ong Tee Keat: Cubaan bunuh saya dari dalam BN


Tee Keat: Cubaan bunuh saya dari dalam BN!Posted on Sunday, July 26 @ 22:22:41 PDT by TokPenghulu Oleh: musafir_lapar"Akhbar Sunday Star semalam menceritakan berita sensasi berhubung aduan Ong Tee Keat bahawa wujud cubaan membunuhnya dari dalam BN berikutan tindakannya yang mahu mendedahkan skandal Pelabuhan Klang yang melibatkan 'kepimpinan tertinggi' negara. Mari kita lihat kronologi kejadian yang membawa kepada ugutan bunuh Ong Tee Keat ini:
EPISOD SATU: RASUAH DILAPORKAN MENYEBABKAN HARGA PROJEK NAIK BEBERAPA BILLION
Khamis, 27 December 2007.
Bekas Timbalan Perdana Menteri, Dato' Seri Anwar Ibrahim menggesa kerajaan menubuhkan Suruhanjaya Siasatan DiRaja bagi menyiasat skandal penyelewengan dalam pelaksanaan projek Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ).
Anwar mahu Badan Pencegah Rasuah (BPR) menyiasat skandal ini yang dianggapnya sebagai satu skandal penggunaan wang rakyat yang besar.
Dalam satu kenyataan medianya, Anwar mendakwa bahawa bekas Menteri Pengangkutan Tun Dr Ling Liong Sik dan Menteri Pengangkutan, Dato'Seri Chan Kong Choy mengeluarkan surat sokongan sehingga menyebabkan kerajaan terpaksa menyelamatkan Lembaga Pelabuhan Klang (LPK).
EPISOD DUA: SIASATAN DIGESA KE ATAS AKAUN
LAPORAN CHINA PRESS: PERLANTIKAN LEE HWA BENG SEBAGAI PENGERUSI PORT KLANG AUTHORITY

Saturday, 03 May 2008 18:28
Akhbar China Press hari ini memetik Menteri Pengangkutan, Ong Tee Kiat sebagai berkata Agong telah perkenan melantik bekas Adun Subang Jaya menjadi Pengerusi Port Klang Authority yang baru.
Mengikut laporan China Press, Menteri Pengangkutan Ong seterusnya mengarahkan Lee Hwa Beng melantik sebuah badan audit bebas untuk menyiasat akaun Zon Bebas Pelabuhan Klang.
Berita in amat mengemparkan dengan penglibatan Lee Hwa Beng dalam mengetuai siasatan skandal PKFZ RM4.6 billion yang dijanjikan oleh menteri pengangkutan tersebut. Lee Hwa Beng dilihat sebagai sekutu rapat bekas menteri pengangkutan Ling Liong Sik. Ini adalah satu muslihat awal yang ditunjukkan oleh Ong Tee Kiat untuk tutup sama sekali skandal RM4.6 billion tersebut. Ia juga satu strategi Menteri Pengangkutan menjelang pilihanraya parti MCA untuk dirinya bertanding jawatan timbalan ketua MCA, memandangkan pengaruh Ling Liong Sik masih amat kuat dalam parti. Baru-baru ini, Ong Tee Kiat diberi penghormatan oleh Ling Liong Sik sebagai tetamu kehormat dalam upacara Konvokesyen UTAR.
'Kejujuran Mentari Pengangkutan baru ini dalam janjinya terhadap siasatan skandal PKFZ amat diragui. YB Lim Kiat Siang dalam blognya bertarikh 11 hb. April bertajuk '“RM4.6 billion PKFZ scandal - third Transport Minister to be marred and tarred?” tepat pada ramalannya bahawa Ong Tee Kiat akan menjadi menteri pengangkutan ketiga yang disabitkan dengan skandal tersebut. Jumlah wang dalam skandal ini begitu besar untuk dikongsi sesama mereka.
Tsunami politik 8hb Mac tidak menjadi pengajaran kepada menteri. Rakyat terus diperbodohkan dengan karenah politik daripada ketelusan yang dituntut.
Saya berharap tuan pengarang dapat beri perhatian teliti dalam isu PKTZ ini ekoran perlantikan Lee dan cara siasatan oleh Ong terhadap skandal RM4.6 b.
EPISOD TIGA: NAJIB TOLAK SEMUA KEPADA ONG TEE KEAT
NAJIB ELAK JAWAB ISU PKFZ

Saturday, 30 May 2009 01:09
(TV Antara) - Presiden Umno Najib Razak yang mempengerusikan mesyuarat bulanan Majlis Kerja Tertinggi Umno tengahari tadi mengelak daripada menjawab soalan media mengenai skandal penyelewengan Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) yang didakwa melibatkan beberapa pemimpin kanan Umno dan Barisan Nasional.
Bagi mengalihkan pandangan rakyat Najib berkata semua penjelasan mengenai perkara tersebut hendaklah dibuat oleh Menteri Pengangkutan, Ong Kee Teat..

No comments: